Beyond muscle: pedagogical meanings of corporeality

sentidos pedagógicos de la corporalidad

Authors

Keywords:

Body, Physical Education, Emerging knowledge, Anthropology of the body, Subjectivity, Curriculum

Abstract

This review develops a critical reading of David Le Breton's book Anthropology of the Body and Modernity, a fundamental text for understanding how the body has been thought, lived and represented in Western modernity. From an anthropological perspective, the author denaturalizes the biologicist vision of the body and situates it as a symbolic construction deeply traversed by the social, the cultural and the political. Through a dialogue with authors such as Pierre Bourdieu and Luz Elena Gallo, the contributions of the work to the field of body education are addressed, highlighting emerging knowledge that allows rethinking training from a critical pedagogy of the body. The review emphasizes the importance of recognizing the body as a territory of meaning, subjectivation and educational experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irma Leticia Zapata Rivera, Docente e Investigadora, Universidad Autónoma de Sinaloa

Licenciada en Trabajo Social con especialidad en Desarrollo Profesional de Docente. Es Maestra en Enseñanza de las Ciencias por la Universidad Autónoma de Sinaloa y Doctora en Pedagogía por el Centro de Innovaciones e Investigación Educativa del Noroeste, S. C. (CIIEN).
Ha realizado diversos cursos de formación en las artes, educación, pedagogía, así como de actualización profesional, didáctica y disciplinar.
Ha participado como ponente, panelista, moderadora y comentarista de libros en múltiples congresos, seminarios, simposios, coloquios y foros de carácter municipal, estatal, nacional e internacional; asimismo ha dado asesorías a estudiantes de alto y bajo rendimiento académico, ha sido jurado en defensas de tesis y organizadora de eventos académicos internacionales referidos principalmente al campo de la educación.
Es autora de diversos artículos publicados en revistas indexadas, así como en memorias en extenso y digitalizadas, y ha impartido cursos a profesores del área de Comunicación en el diplomado en Docencias Básica para el Bachillerato y en Competencias Docentes del Nivel Medio Superior (PROFORDEMS).
Ha sido asesora y evaluadora nacional del programa CERTIDEMS-ANUIES.
Es autora de dos libros: La violencia: Una enfermedad en la escuela y Compartiendo experiencias desde la mirada constructivista de nuestros docentes.

References

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI Editores.

Gallo Cadavid, L. E. (2012). Las prácticas corporales en la educación corporal.

Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 34(4), 825–843.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=401338573003

Le Breton, D. (2002). Antropología del cuerpo y modernidad (P. Mahler, Trad.). Nueva

Visión. (Obra original publicada en 1990).

Revista Sudamericana de Educación, Universidad y Sociedad. (2024). Plantilla para

autores [Archivo Word]. Universidad de la Empresa.

https://rifedu.ude.edu.uy/index.php/RSEUS/libraryFiles/downloadPublic/14

Published

2025-08-18

How to Cite

Tobón Bedoya, J. F., & Zapata Rivera, I. L. (2025). Beyond muscle: pedagogical meanings of corporeality: sentidos pedagógicos de la corporalidad. Revista Sudamericana De Educación, Universidad Y Sociedad, 13(1). Retrieved from https://rifedu.ude.edu.uy/index.php/RSEUS/article/view/449

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.