Análisis de la relación entre las Altas Capacidades Intelectuales y la Inteligencia Emocional en niños y niñas de 8 a 10 años de la ciudad de Córdoba, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.48163/rseus.2019.7115-26Keywords:
altas capacidades Intelectuales – inteligencia emocional – talentoAbstract
The present study focused on analyzing the possible relationship between high intellectual abilities (ACI) and emotional intelligence (EI) in boys and girls aged 8 to 10 years from the City of Córdoba, Argentina. A quantitative, explanatory, cross-sectional and correlational study was carried out through the application of two
standardized instruments-tests: BADyG E2-r by Yuste (2014) and EQ-i:YV by Bar-On (1997). These were applied to 99 participants. From the results obtained, no substantial differences were identified in relation to EI scores between boys and girls who presented ACI indicators (42.5%) (Single talents and multiple talents), in relation to the control group (46.5%). %). In general, students with ACI indicators in the present study self-reported good emotional adjustment, good adaptability and intra- and interpersonal skills, as well as adequate strategies to manage stress.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Política para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons (CC-BY), que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.