ICT in Bilingual Intercultural Education in the Kichwa Otavalo Community
DOI:
https://doi.org/10.47966/avan-inv.2025.12171-89Keywords:
cultural identity, digital educational resources, educational technologyAbstract
This article examines the integration of Information and Communication Technologies (ICT) into Bilingual Intercultural Education (EIB) within the Otavalo community and the Kichwa culture. The objective is to assess how ICT strengthens cultural and linguistic identity through accessible digital educational resources in both Kichwa and Spanish. Using an exploratory qualitative approach, semi-structured interviews, focus groups, and participant observation were employed to capture the perceptions and experiences of 20 teachers, 50 students, and 20 community members. The findings revealed that 85% of Kichwa schools have adopted digital educational resources, enhancing student motivation and performance. Additionally, 70% of teachers received ICT training, which supported a more dynamic and culturally adapted pedagogical approach. These findings highlight the importance of collaboration between communities, governments, and NGOs in overcoming the digital divide and ensuring inclusive and culturally relevant education. Despite challenges such as limited infrastructure, the research concludes that ICT is crucial for equitable education and the preservation of cultural and linguistic diversity in indigenous contexts.
References
Asamblea Nacional de la República del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI). Registro Oficial Suplemento N° 417.
Cala, R., Díaz, L. I., Espí, N., y Tituaña, J. M. (2018). The impact of the use of interactive digital screens (IDS) in the teaching learning process. A study case in the Otavalo University. Información tecnológica, 29(5), 61-70. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500061
Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F., y Vergara Parra, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos.
Diaz Gispert, L. I., Cahuasquí, A., y Cabrera Álvarez , E. N. . (2022). Plataforma Virtual Quizlet para la enseñanza del idioma kichwa en la Universidad de Otavalo: Virtual quizlet platform for teaching the kichwa language (basic level), at Otavalo University. Revista Científica Ecociencia, 9(5), 1–23. https://doi.org/10.21855/ecociencia.95.614
Fornet-Betancourt, R. (2002). Lo intercultural: el problema de su definición. Pasos, 103, 1-3.
Gispert, L. I., y Cahuasquí Anrango, J. A. (2020). Diseño de un aplicativo web para la enseñanza del idioma kichwa. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.781
Hernández, L. (2021). Interculturalidad y gestión del conocimiento: Un campo en construcción para la educación superior ecuatoriana. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (13), 155-166. https://doi.org/10.37135/chk.002.13.10
Hernández L., Lárez Lárez A., Romero González A. J., y Armas Sánchez K. (2022). Gestión pedagógica para la Educación Intercultural Bilingüe en el cantón Otavalo, Ecuador. Axioma, 1(26), 60-66. https://doi.org/10.26621/ra.v1i26.796
Herrera Corahua, J. B. (2022). El uso de las TIC en la EIB como herramienta para la revitalización del quechua. Lengua Y Sociedad, 21(1), 463-479. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22494
Leclercq, J. M. (2003). Facets of interculturality in education (Vol. 2). Council of Europe.
Martínez, N. . (2023). Prácticas educativas en el marco de la Educación Intercultural Bilingüe: El Encuentro Provincial Interescolar de Cultura y Lengua Quichua en el Departamento Figueroa (Santiago del Estero) durante la pandemia del COVID-19. Etnografías Contemporáneas, 9(17). https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/1469
Montes Serrano, U., y Tineo Quispe, L. E. . (2023). La participación de los pueblos indígenas en las políticas públicas de las escuelas rurales en el Perú y los desafíos de la Educación Intercultural Bilingüe en el contexto actual . Revista Iberoamericana De Educación, 91(1), 135–144. https://doi.org/10.35362/rie9115411
Morales Urrutia, E. K., Morales Urrutia, X. A., y Ocaña Chiluisa, J. M. (2017). Las TICS en la educación intercultural. Revista Publicando, 4(11(1), 369-379. https://www.revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/531
Ou, A. W., Gu, M. M., y Lee, J. C. K. (2022). Learning and communication in online international higher education in Hong Kong: ICT-mediated translanguaging competence and virtually translocal identity. [Aprendizaje y comunicación en la enseñanza superior internacional en línea en Hong Kong: competencia translingüística mediada por las TIC e identidad virtualmente translocal] Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1–14. https://doi.org/10.1080/01434632.2021.2021210
Pérez Cañado, M. L. (2021). Inclusion and diversity in bilingual education: a European comparative study[Inclusión y diversidad en la enseñanza bilingüe: un estudio comparativo europeo.]. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 26(9), 1129–1145. https://doi.org/10.1080/13670050.2021.2013770
Polaino, C. J., Romillo, A. de J., y Muñoz, J. F. (2020). Modelo educativo-pedagógico integrado de la Universidad de Otavalo, Ecuador. Formación Universitaria, 13(5), 115-128. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000500115
Ruelas Vargas, D. (2021). Origen y perspectivas de las políticas de la educación intercultural bilingüe en el Perú: Utopía hacia una EIB de calidad. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 205-225. Epub October 22, 2021. https://doi.org/10.19053/01227238.10831
Toala Guayan, D. (2023). Recursos educativos abiertos para la enseñanza de lectoescritura del idioma Kichwa (Master's thesis, Ambato: Universidad Tecnológica Indoamérica). https://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/5982
Verdezoto , C. del R. S. , y Caiza, J. L. D. . (2022). Estudio de los factores que determinan la usabilidad de Tics en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe “San Juan Bosco” de la Provincia de Bolívar, Cantón Guaranda, Ecuador. [Study of the factors that determine the usability of Tics in the Bilingual Intercultural Educational Unit "San Juan Bosco" of the Province of Bolívar, Cantón Guaranda, Ecuador.] South Florida Journal of Development, 3(5), 5862–5879. https://doi.org/10.46932/sfjdv3n5-011
Zhagui-Brito, M., García-Herrera, D., y Guevara-Vizcaíno, C. (2022). Gamificación como herramienta activa para la enseñanza de la lengua Kichwa a estudiantes del sistema de Educación Intercultural Bilingüe. 593 Digital Publisher CEIT, 7(3-2), 4-15. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.3-2.1185
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Chess Emmanuel Briceño Nuñez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Política para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons (CC-BY), que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.









This work is licensed under 