ICT in Bilingual Intercultural Education in the Kichwa Otavalo Community

Authors

  • Chess Emmanuel Briceño Nuñez Docente. Investigador independiente

DOI:

https://doi.org/10.47966/avan-inv.2025.12171-89

Keywords:

cultural identity, digital educational resources, educational technology

Abstract

This article examines the integration of Information and Communication Technologies (ICT) into Bilingual Intercultural Education (EIB) within the Otavalo community and the Kichwa culture. The objective is to assess how ICT strengthens cultural and linguistic identity through accessible digital educational resources in both Kichwa and Spanish. Using an exploratory qualitative approach, semi-structured interviews, focus groups, and participant observation were employed to capture the perceptions and experiences of 20 teachers, 50 students, and 20 community members. The findings revealed that 85% of Kichwa schools have adopted digital educational resources, enhancing student motivation and performance. Additionally, 70% of teachers received ICT training, which supported a more dynamic and culturally adapted pedagogical approach. These findings highlight the importance of collaboration between communities, governments, and NGOs in overcoming the digital divide and ensuring inclusive and culturally relevant education. Despite challenges such as limited infrastructure, the research concludes that ICT is crucial for equitable education and the preservation of cultural and linguistic diversity in indigenous contexts.

References

Asamblea Nacional de la República del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural (LOEI). Registro Oficial Suplemento N° 417.

Cala, R., Díaz, L. I., Espí, N., y Tituaña, J. M. (2018). The impact of the use of interactive digital screens (IDS) in the teaching learning process. A study case in the Otavalo University. Información tecnológica, 29(5), 61-70. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000500061

Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F., y Vergara Parra, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos.

Diaz Gispert, L. I., Cahuasquí, A., y Cabrera Álvarez , E. N. . (2022). Plataforma Virtual Quizlet para la enseñanza del idioma kichwa en la Universidad de Otavalo: Virtual quizlet platform for teaching the kichwa language (basic level), at Otavalo University. Revista Científica Ecociencia, 9(5), 1–23. https://doi.org/10.21855/ecociencia.95.614

Fornet-Betancourt, R. (2002). Lo intercultural: el problema de su definición. Pasos, 103, 1-3.

Gispert, L. I., y Cahuasquí Anrango, J. A. (2020). Diseño de un aplicativo web para la enseñanza del idioma kichwa. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 11(21). https://doi.org/10.23913/ride.v11i21.781

Hernández, L. (2021). Interculturalidad y gestión del conocimiento: Un campo en construcción para la educación superior ecuatoriana. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (13), 155-166. https://doi.org/10.37135/chk.002.13.10

Hernández L., Lárez Lárez A., Romero González A. J., y Armas Sánchez K. (2022). Gestión pedagógica para la Educación Intercultural Bilingüe en el cantón Otavalo, Ecuador. Axioma, 1(26), 60-66. https://doi.org/10.26621/ra.v1i26.796

Herrera Corahua, J. B. (2022). El uso de las TIC en la EIB como herramienta para la revitalización del quechua. Lengua Y Sociedad, 21(1), 463-479. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v21i1.22494

Leclercq, J. M. (2003). Facets of interculturality in education (Vol. 2). Council of Europe.

Martínez, N. . (2023). Prácticas educativas en el marco de la Educación Intercultural Bilingüe: El Encuentro Provincial Interescolar de Cultura y Lengua Quichua en el Departamento Figueroa (Santiago del Estero) durante la pandemia del COVID-19. Etnografías Contemporáneas, 9(17). https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/etnocontemp/article/view/1469

Montes Serrano, U., y Tineo Quispe, L. E. . (2023). La participación de los pueblos indígenas en las políticas públicas de las escuelas rurales en el Perú y los desafíos de la Educación Intercultural Bilingüe en el contexto actual . Revista Iberoamericana De Educación, 91(1), 135–144. https://doi.org/10.35362/rie9115411

Morales Urrutia, E. K., Morales Urrutia, X. A., y Ocaña Chiluisa, J. M. (2017). Las TICS en la educación intercultural. Revista Publicando, 4(11(1), 369-379. https://www.revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/531

Ou, A. W., Gu, M. M., y Lee, J. C. K. (2022). Learning and communication in online international higher education in Hong Kong: ICT-mediated translanguaging competence and virtually translocal identity. [Aprendizaje y comunicación en la enseñanza superior internacional en línea en Hong Kong: competencia translingüística mediada por las TIC e identidad virtualmente translocal] Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1–14. https://doi.org/10.1080/01434632.2021.2021210

Pérez Cañado, M. L. (2021). Inclusion and diversity in bilingual education: a European comparative study[Inclusión y diversidad en la enseñanza bilingüe: un estudio comparativo europeo.]. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 26(9), 1129–1145. https://doi.org/10.1080/13670050.2021.2013770

Polaino, C. J., Romillo, A. de J., y Muñoz, J. F. (2020). Modelo educativo-pedagógico integrado de la Universidad de Otavalo, Ecuador. Formación Universitaria, 13(5), 115-128. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000500115

Ruelas Vargas, D. (2021). Origen y perspectivas de las políticas de la educación intercultural bilingüe en el Perú: Utopía hacia una EIB de calidad. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 23(36), 205-225. Epub October 22, 2021. https://doi.org/10.19053/01227238.10831

Toala Guayan, D. (2023). Recursos educativos abiertos para la enseñanza de lectoescritura del idioma Kichwa (Master's thesis, Ambato: Universidad Tecnológica Indoamérica). https://repositorio.uti.edu.ec//handle/123456789/5982

Verdezoto , C. del R. S. , y Caiza, J. L. D. . (2022). Estudio de los factores que determinan la usabilidad de Tics en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe “San Juan Bosco” de la Provincia de Bolívar, Cantón Guaranda, Ecuador. [Study of the factors that determine the usability of Tics in the Bilingual Intercultural Educational Unit "San Juan Bosco" of the Province of Bolívar, Cantón Guaranda, Ecuador.] South Florida Journal of Development, 3(5), 5862–5879. https://doi.org/10.46932/sfjdv3n5-011

Zhagui-Brito, M., García-Herrera, D., y Guevara-Vizcaíno, C. (2022). Gamificación como herramienta activa para la enseñanza de la lengua Kichwa a estudiantes del sistema de Educación Intercultural Bilingüe. 593 Digital Publisher CEIT, 7(3-2), 4-15. https://doi.org/10.33386/593dp.2022.3-2.1185

Published

2025-10-20