Los programas de alfabetización en Brasil: breve análisis basado en el enfoque del ciclo de políticas
DOI:
https://doi.org/10.47966/avan-inv.2022.9157-72Abstract
ABSTRACT
In the last 30 (thirty) years, the Brazilian population has known five different literacy programs. These constant and controversial changes impact the advances in public educational policies. To understand these programs’ proposals from the perspective presented by the Policy Cycle Approach of Stephen Ball and his collaborators, this article presented their political contexts, the objectives/goals, and impacts/outcomes/effects generated. It was reviewed the implementation documents of the last five literacy programs (PNAC, PCN, PROFA, PNAIC, PNA). Thus, it was possible to conclude that they show the government’s intentions for the society and also the ideologies that underlie it. This way, the reasons for their failures and the motivations for the program’s replacement were highlighted.
Key words: Programs; Brasil; Literacy; Policy Cycle.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Heloisa Maria de Morais Giannichi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Política para revistas de acceso abierto
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons (CC-BY), que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.